BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, January 5, 2010

::Relevankah Aku DiHAtiMu::

Tertarik dgn satu petikan ni:"Cuma... ada sesuatu aja Wawa nak tegur. Harap Syah tak ambil hati. Anggaplah ini teguran dari seorang sahabat." Tambahnya lagi. "Apa dia?" Dadaku semakin berdebar. Nur Jannatul Na'wa menarik nafasnya dalam-dalam. "Pada pandangan Wawa... pergaulan kalian nampak agak mesra, banyak gelak-gelak, usik-mengusik... Dengan Ammar pun Syah nampak mesra juga. Wawa nampak antum berdua berbual di balkoni hari tu." Dari air muka gadis kacukan Melayu-Petani-Arab itu, aku tahu dia serba salah untuk berterus-terang. "Syah perlu faham... kita semua duduk dalam jemaah, walaupun jemaah yang berbeza-beza. Tapi sepatutnya Syah dah sedia maklum tentang batas pergaulan antara lelaki dan perempuan ni." Katanya lagi dengan jujur. Aku cukup kagum dengan keberanian dia dalam menyatakan kebenaran ini. Meskipun pahit untuk aku menerima dan mengakuinya. "Wawa faham yang Syah memang dah rapat dengan mereka sejak sekolah lagi. Tapi... sepanjang Wawa kenal Adam, dia tak pernah pula usik Wawa macam Syah." "Memang dari sekolah lagi kami macam tu..." Kataku dengan suara mendatar. Perasaan aku bercampur baur. Tetapi aku cuba berfikir secara rasional. Menanti penjelasan yang lebih lanjut. "Syah ingat lagi tentang qudwah hasanah yang Wawa bentangkan tadi?" Sudah! Aku terjerat! Hati kecilku menjerit. "Sebagai seorang muslim dan da'ie, kita mesti jadi qudwah hasanah (teladan yang baik) pada orang lain. Segala tindak tanduk kita jadi terjemahan terhadap semua prinsip-prinsip Islam... dalam apa jua keadaan. Jadi, sebelum kita nak berdakwah pada orang lain, kita mesti aplikasikan terlebih dulu dalam kehidupan seharian kita. Macam mana kita nak betulkan masyarakat yang dah kucar-kacir sekarang kalau kita tak betulkan diri kita terlebih dahulu? Orang akan menilai perbuatan kita. Nak tak nak kita kena terima hakikat ni." Ujarnya, tenang. "Akhlak yang baik cermin peribadi muslim." Tambah aku. "Tengok... Syah sendiri tahu kan. Wawa yakin dengan Nurul Akasyah yang sudah dan sedang diberikan pentarbiyahan khusus. Kita sekarang ni sedang lalui proses tarbiyah tahap kedua dalam konteks dakwah, marhalah takwin (peringkat pembentukan). Wawa lihat Syah dihormati di kalangan adik-adik di sini. Wawa takut orang lain pandang serong pada Syah. Sebelum orang lain menegur, ada baiknya Wawa yang tegur dulu. Sebab... selalunya orang akan nampak kesalahan pada perempuan. Wawa tak nak mereka kata Syah yang meyebabkan Adam dan Ammar bergaul bebas dengan perempuan. Apa yang Wawa harapkan, Syah cuba kawal pergaulan dengan mereka berdua. Awal-awal memanglah susah nak ubah. Apalagi dengan orang yang kita dah rapat. Insya-Allah... lama-lama kita akan biasa." Kata Wawa dengan panjang lebar. Lidahku kelu untuk berkata-kata. Apalagi hendak membalas. Mungkin sebab yang menasihati aku seseorang yang aku kagumi dan hormati. "Jazakillah... sebab nasihatkan Syah." Kataku perlahan. Wawa merapati aku lalu dipegangnya erat jari-jemariku. "Bukankah orang-orang yang beriman dan beramal soleh berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar (Al-'Asr:3). Wawa cakap semua ni pun atas permintaan seseorang juga." Katanya lagi. "Siapa?" Soalku kehairanan. Wawa tidak pantas menjawab. Dia diam sejenak. "Adam... Katanya, Syah mungkin boleh terima kalau Wawa yang nasihat." Aku terkebil-kebil mendengarnya. Adam? Carl Duke Adam?

0 comments: